Sejm Dzieci i Młodzieży 2025
W czerwcu 2025 r. otrzymaliśmy informację z Kancelarii Sejmu RP, że nasza Szkoła, jako jedna ze 153 placówek z całej Polski, została wylosowana do udziału w XXXI sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży. Losowanie, które objęło wszystkie szkoły podstawowe w Polsce, odbyło się 4 czerwca.
Jakież było nasze zaskoczenie, ale też radość 😊
Niezwłocznie potwierdziliśmy chęć udziału w projekcie!
Hasło XXXI edycji Sejmu Dzieci i Młodzieży brzmiało „PorozmawiajMy o edukacji obywatelskiej”.
Od początku września realizowaliśmy przygotowane dla nas zadania. W pierwszej kolejności w Szkole została zorganizowana akcja informacyjna przybliżająca idee SDiM. Uczniowie z klas 6-8 mieli kilka dni na podjęcie bardzo ważnej decyzji: czy chcą być szkolnymi przedstawicielami do SDIM, czyli reprezentować społeczność szkolną na sesji Sejmu w Warszawie w dniu 28 września. Wśród zgłoszonych kandydatek i kandydatów, zgodnie z regulaminem, zostały wylosowane 3 osoby, po jednej z każdej klasy. Naszymi przedstawicielami zostali: z klasy 8 - Sebastian Bolech, z klasy 7 - Kalina Wróbel, z klasy 6 - Wiktoria Węgrzyn.
Wylosowana trójka przez kolejne tygodnie wypełniała powierzone obowiązki. Uczestniczyła w warsztatach on-line, na których dowiedziała się o kolejnych zadaniach do realizacji. Same warsztaty były bardzo interesująco poprowadzone, odbywały się na platformie Zoom. Młodzież z prowadzącymi komunikowała się przy pomocy stron internetowych uruchamianych kodami QR. Na warsztatach przedstawiciele szkół zostali zapoznani z hasłem XXXI edycji SDiM oraz z trzema obszarami nad którymi będą pracować:
- „Sposób rozumienia postawy obywatelskiej”
- „Potrzeby związane ze szkolną i pozaszkolną edukacją obywatelską”
- „Sfera marzeń obywatelskich”.
Pierwszym obowiązkowym zadaniem było zorganizowanie i poprowadzenie w szkole debaty dotyczącej trzech wymienionych obszarów edukacji obywatelskiej. Sebastian, Kalina, Wiktoria taką debatę przygotowali dla uczniów klas 4-8. Uczniowie zostali podzieleni, w drodze losowania, na grupy. W nich pracowali nad zagadnieniami z edukacji obywatelskiej, a na forum prezentowali wypracowane stanowiska. Wypowiedzi uczniów były na bieżąco zapisywane.
Drugim obowiązkowym zadaniem było zorganizowanie akcji wśród społeczności lokalnej. Sebastian, Kalina i Wiktoria przygotowali ankiety dla rodziców uczniów klas 4-8. Pytania ankietowe, również, dotyczyły tych samych trzech obszarów edukacji obywatelskiej.
Serdecznie dziękujemy, każdemu rodzicowi, który oddał wypełnioną ankietę bo dzięki niemu zrealizowaliśmy drugie zadanie i poznaliśmy głos dorosłych.
Kolejne zadanie było obowiązkiem koordynatora szkolnego: podsumować debatę, opracować ankiety, wyciągnąć wnioski i przekazać je w ankiecie on-line do organizatorów SDiM. Po wypełnieniu obowiązkowych zadań nadszedł czas na drugie warsztaty on-line. Tym razem, uczestnicy ze 153 szkół, wybierali sobie 1 z 9 zaproponowanych tematów, nad którym chcieli pracować. Nasi przedstawiciele wybrali, z obszaru „Stera marzeń obywatelskich” temat C7, dotyczący różnych aspektów wykluczeń edukacyjnych. Uczniów przydzielono do tematycznych pokoi on-line i w nich mieli możliwość zobaczenia i usłyszenia przedstawicieli innych szkół. Było to bardzo ciekawe doświadczenie! Wypracowane w grupie stanowisko, sprawozdawca każdego z pokoi, relacjonował na forum Sejmu RP.
Zwieńczeniem projektu był weekend w Warszawie 27 i 28 września. W Krakowie był punkt zbiórki, dla wszystkich wylosowanych szkół z województwa małopolskiego. Transportem zorganizowanym przez Kuratorium Oświaty w Krakowie nasi przedstawiciele wraz ze szkolnym koordynatorem udali się w podróż do Warszawy do Hotelu Arche Polonez. W sobotę Ministerstwo Edukacji Narodowej zorganizowało dla uczestników SDiM zwiedzanie Warszawy.
W niedzielę już od samego rana uczestnicy zostali przetransportowani do Sejmu RP. Na miejscu był czas na przechadzkę korytarzami sejmowymi, oglądnięcie pamiątkowych tablic, nawiązanie znajomości, fotobudkę i małe słodkie co nieco.
Obrady rozpoczął o godz. 10:00 Marszałek Sejmu Szymon Hołownia. W swoim przemówieniu zachęcał młodych posłów słowami:
„Bądźcie dzisiaj głosem swoich rówieśników. Powiedzcie to, co czujecie, co myślicie, co słyszycie na co dzień od swoich koleżanek i kolegów!”
Gościem specjalnym był Sławosz Uznański – Wiśniewski (polski astronauta!), który zachęcał młodzież do realizacji marzeń.
„Marzenia się nie spełniają, marzenia się spełnia!”„Małymi krokami do celu!”
Pierwszym punktem porządku obrad był wybór Młodzieżowego Marszałka Sejmu. Następnie głos zabrali sprawozdawcy z 9 pokoi, przedstawiając wypracowane w grupach stanowiska. W czasie Posiedzenia Sejmu uczestnicy SDiM, młodzi posłowie, mogli wygłosić przemówienie. Warunkiem było zapisanie się na listę jeszcze przed rozpoczęciem obrad. Z naszej Szkoły, poseł Kalina Wróbel, zdecydowała się zabrać głos z obszaru „Sfera marzeń obywatelskich” i poruszyła kwestię niedofinansowania pracowni przedmiotowych w szkołach. Był to ważny głos w dyskusji o różnych aspektach wykulczeń edukacyjnych, na które napotykają uczniowie.
Kalinie, serdecznie gratulujemy pięknego wystąpienia!
Zgłaszanym przez młodych posłów problemom oraz wnioskom z dyskusji przysłuchiwali się przedstawiciele administracji publicznej: Marszałek Sejmu Szymon Hołownia, Wicemarszałek Sejmu Krzysztof Bosak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Paulina Piechna-Więckiewicz oraz społeczny zastępca Rzeczniczki Praw Dziecka Jan Gawroński.
Po zakończonych obradach czekał na uczestników obiad w stołówce sejmowej, a potem powrót do domu z bagażem doświadczeń i wrażeń nie do zapomnienia!!!
Zapraszamy do oglądnięcia transmisji obrad Sejmu Dzieci i Młodzieży oraz naszej szkolnej fotorelacji z weekendu w Warszawie.
Link do transmisji:
XXXI Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży | 28 września 2025 r.
Opracował szkolny koordynator SDiM: Andżelika Nowak






Przedszkolaki powitały jesień! Wspólnymi siłami stworzyliśmy najpiękniejszy kącik z darami jesieni :)
